Tilmeld dig voresnyhedsbrev

newsletter

Ekstrabladet tabte ”gidsel-sag”

18. maj 2016  |  

Af Lars Myrup Lassen

Stor erstatning til Søren og Eddy.

 

Ekstra Bladet tabte fredag sagen om avisens krænkende dækning af Eddy Lopez og Søren Lyngbjørns tid som gidsler i Somalia. Mediet blev dømt til at betale de to tidligere gidsler 300.000 kroner hver i godtgørelse. En afgørelse Ekstra Bladet har valgt ikke at anke. Søfartens Ledere er tilfredse med dommen.

 

Ekstra Bladet meddelte efterfølgende, at mediet ikke anker Københavns Byrets dom i sagen, hvor Ekstra Bladet skal betale de to tidligere piratgidsler, skibsfører Eddy Lopez og styrmand Søren Lyngbjørn, en godtgørelse på 300.000 kroner hver.

Deler med filippinske sømænd

En godtgørelse Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez ønsker at dele med deres filippinske kolleger fra skibet Leopard, motormand René Aviles, matroserne Frankly Rencio og Sancho Lusaya, samt kokken Federito Nuñez, som også var taget som gidsler i sagen.

 

Beløbet er en såkaldt tortgodtgørelse – en økonomisk kompensation for Ekstra Bladets unødvendigt krænkende dækning af Eddy Lopez og Søren Lyngbjørns tid som gidsler i Somalia.

 

- Det har hele tiden været Eddy Lopez og Søren Lyngbjørns ønske at bidrage til, at ingen i fremtiden skal udsættes for det, Ekstra Bladet udsatte dem for. Afgørelsen i denne sag har forhåbentlig en præventiv effekt, og man kan håbe, at dette ønske dermed er blevet opfyldt. Vi er derfor tilfredse med både dommen og dens præmisser, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.

 

Dommen sætter således punktum for den største godtgørelsessag i dansk pressehistorie.

Ikke et generelt problem

- Søfartens Ledere har aldrig anfægtet, at gidselsagen var i offentlighedens interesse. Det er vi enige med både Pressenævnet, Københavns Byret og sågar Ekstra Bladet i, at den var. Det vigtige i denne sag er derfor heller ikke, hvorvidt man som medie kan dække fremtidige gidselsager, men hvordan man kan gøre det, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.

 

- Det er vigtigt at slå fast, at Søfartens Ledere ikke mener, at sagen er udtryk for et generelt problem i dansk presse. Langt de fleste medier har dækket den konkrete sag med stor omtanke og værnet om gidslernes og deres pårørendes privatliv. Søren, Eddy og deres filippinske kolleger var ikke glemt, siger Fritz Ganzhorn.

- Derimod står det naturligvis klart, at Ekstra Bladet har et problem, når chefredaktør Poul Madsen fortsat – på trods af Pressenævnets kendelse og byrettens dom – siger, at han er klar til at gøre præcis det samme igen, siger Fritz Ganzhorn.

IconIcon

Søgeord:

Læst i alt:

1085 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til abonnenten

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 17642693

Via mail

 

lf@transporttidende.com